Spring naar inhoud
logo
Gemeente
Amsterdam

Centrum Begroot 2024

Tips voor het indienen en budgetteren van een plan

Hier vindt u tips die u helpen bij het indienen, het budgetteren en het maken van de begroting van uw plan. Wat heeft u allemaal nodig en waar moet u aan denken?

Tips voor begroting

  • Stel uw begroting inclusief BTW op als u het plan zelf gaat uitvoeren.
  • Reken met realistische kosten in relatie tot het beoogde resultaat.
  • Geef in uw begroting het totaalbedrag weer en daarbij ook alle specificaties van dit bedrag.

Houd er rekening mee dat er verschillende kostensoorten zijn zoals:

  • vergunningen (indien van toepassing).
  • inkoop van materialen/benodigdheden.
  • inhuren van materialen, mensen, locaties, derde partij.
  • beheerskosten, onderhouden, schoonmaken, controleren schilderen, etc. Dat vindt plaats na plaatsen en uitvoeren van plannen.
  • onderzoekskosten.
  • promoten, publiceren, communicatie.
  • ontwerpkosten van fysiek voorwerp of online prototype.
  • coachen, begeleiden door uzelf of anderen. Hiervoor geldt een maximum vrijwilligersbijdrage van € 5,- per uur.
  • onvoorziene kosten kunnen niet worden aangevraagd bij het Subsidiebureau. U zult tegen de tijd dat u het bedrag gaat aanvragen duidelijkheid moeten geven waaraan u het bedrag uitgeeft en anders het bedrag bij de aanvraag weglaten.

LET OP: Als uw plan gekozen wordt dan moet u alsnog het bedrag aanvragen via het Subsidiebureau. Mocht u vragen hebben over het aanvragen dan kunt u deze stellen via subsidie@amsterdam.nl. Deze aanvraag moet u indienen om het bedrag op uw rekening te krijgen. Als het plan via afdelingen binnen de gemeente wordt uitgevoerd, hoeft u uiteraard geen aanvraag in te dienen.

Tips voor plannen in de openbare ruimte:

  • Locatie bedenken, kiezen en regelen voor de uitvoering.
  • Toestemming vragen van een eigenaar van een locatie, pand of stuk grond en mogelijke vergunning.
  • Draagvlak meten rondom de locatie (eigen verantwoordelijkheid).
  • Beheerders regelen door afspraken of contract. Plannen in de openbare ruimte zijn vaak lastig te realiseren vanwege de beperkte ruimte en structurele beheerkosten. Dergelijke plannen zijn daarom vaak niet haalbaar.
  • Plannen over inzet van handhaving (bijvoorbeeld op afval) zijn niet haalbaar.
  • Plannen voor groen dat niet in medebeheer wordt genomen zijn niet haalbaar.

Tips voor plannen met activiteiten:

  • Er is een vergunningsaanvraag nodig voor een evenementen en/of activiteiten.
  • Neem in uw planning duidelijk begin- en einddatum op.
  • De activiteiten moeten toegankelijk zijn voor alle bewoners en ondernemers van stadsdeel Centrum.
  • De activiteiten moeten gratis zijn voor alle deelnemers.
Voorbeeldplan activiteit

Titel plan

Buurtconcerten op het Hendriksplein

Korte samenvatting

Het houden van 2 buurtconcerten voor en door bewoners waar bewoners zich kunnen inschrijven om zelf of met ondersteuning hun muzikale kunsten met bewoners te delen.

Geef een beschrijving van uw plan

De buurt kent veel muzikale bewoners. Het Hendriksplein is een centrale locatie in de buurt, maar buren treffen elkaar hier zelden. Om deze reden willen wij buurtconcerten organiseren. Deze worden in 2 weekenden gehouden. De optredens zijn in de openbare ruimte en zijn dus voor iedereen toegankelijk. De promotie van de buurtconcerten zullen alleen worden gepromoot in stadsdeel Centrum.

Bewoners van stadsdeel Centrum krijgen de mogelijkheid om zich in te schrijven om een voorstelling te geven.

Er wordt een commissie opgezet waarbij bewoners zich kunnen aansluiten om mee te denken over de uitvoering en te helpen hierbij.

Er wordt een klein podium geplaatst. Een dag akoestiek en een dag versterkt.

Er wordt rekening gehouden met de geluidsnormen en de bewoners in de buurt zullen worden meegenomen in de data en de opzet van de concerten.

Locatie

Selecteer de locatie op de kaart

Aanvullingen locatie (optioneel)

Op het Henrdikplein

Bedrag

€ 6.250,-

Begroting

  • Flyers € 250,- (4 momenten)
  • Huren podium € 1.500,- (2 x € 750,-)
  • Huren muziekapparatuur en bediening € 1.500,-
  • Host/presentator € 750,- (2 x € 375,-)
  • Aanvragen vergunningen € 2.000,-

Totaal: € 6.250,-

Uitvoering

De bewoners stellen een werkgroep of commissie op voor de uitvoering. Ondersteuning van de gemeente is nodig bij de aanvraag van de vergunningen.

Planning (optioneel)

April: bewoners benaderen om mee te doen met de werkgroep
Mei: beginnen met de vergunningsaanvraag
April en mei: bewoners kunnen zich opgeven voor het geven van een optreden
Begin juni: flyer verspreiden met de data en het programma aan de omwonenden
Eind juni of juli: 2 concerten houden

Telefoonnummer

020 1234 5678

Voorbeeldplan openbare ruimte


Titel plan

Een groene entree voor de Pinksterlaan

Korte samenvatting

Het plaatsen van 4 groene plantenzuilen. 2 begroeide pilaren aan beiden uiteinde van de Gladiolenlaan. Dit om de straat een groener karakter te geven.

Geef een beschrijving van het plan

De Pinksterlaan heeft recentelijk nieuwe bomen gekregen. Deze zijn alleen nog erg klein. De buurt zou graag meer groen zien in de straat. Om deze reden het plan om 4 pilaren te plaatsen die worden begroeid met klimplanten. Groen de hoogte in! Deze zouden geplaatst kunnen worden aan de 2 zijden van de straat. Dit geeft niet alleen de Gladiolenlaan een groen karakter maar ook de aangelegen Weesperstraat.

Op de kop van de stoep lijkt er voldoende ruimte te zijn om de groene pilaren plaatsen. Deze zullen niet, zoals in de foto, aan elkaar gegroeid zijn. Dit om de bereikbaarheid van de straat te behouden voor onder andere hulpdiensten en de straat goed verlicht te houden voor lantarenpalen.

De plaatsing van de zuilen wordt gedaan door de gemeente, het inplanten kan misschien door de mensen in de straat worden gedaan als mijn buren dit ook leuk vinden. De planten worden in samenspraak met de gemeente en bewoners gekozen.

Wij begrijpen dat de pilaren lastig zijn te onderhouden, bewoners in de straat willen een gedeelte van het onderhoud voor hun rekening te nemen. Het af en toe snoeien en in droge periodes het bewateren van de planten middels regenwater. Er zijn al 4 bewoners die hebben aangegeven mee te willen doen. Hierbij willen wij afspraken maken met de gemeente over het onderhoud en beheer van de planten in de zuilen.

Door het verspreiden van een flyer aan de bewoners van de straat zullen zij de mogelijkheid hebben om hun mening te geven over de pilaren.

Locatie

Selecteer locatie op de kaart

Aanvullingen locatie (optioneel)

De stip staat in het midden van de kaart maar de pilaren worden aan beide ingangen van de straat geplaatst. Aan beide kanten op de stoep.

Bedrag

€ 7.050,-

Begroting

  • € 50,- Flyers
  • € 4.000,- Maken en plaatsen pilaren (€ 1.000,- x 4)
  • € 1.600,- Voor de planten
  • € 600,- bodemonderzoek (€ 150,-x 4)
  • € 300,- Regenton 2x

Totaal: € 7.050,-

Uitvoering

De gemeente doet de uitvoering en plaatsing van de pilaren. Een gedeelte van het onderhoud en mogelijk het plaatsen van de planten wordt door de bewoners van de straat opgepakt.

Planning (optioneel)

April: flyer bezorgt in de buurt

Mei: plannen in de straat opgehaald en opgesteld

Juni: plannen afgestemd met het stadsdeel

Juli: bodem onderzoek en bestelling pilaren en planten

Sept: plaatsing pilaren en beplanting

Telefoonnummer

06 1234 5678

Login om verder te gaan

Hou mij op de hoogte




Geef mij een nieuwe code

Annuleren