Spring naar inhoud
logo
Gemeente
Amsterdam

Centrum Begroot 2021

Veelgestelde vragen

Staat het antwoord op uw vraag er niet tussen? Stuur dan een e-mail naar centrumbegroot@amsterdam.nl.

Wij zullen je vraag dan zo snel mogelijk beantwoorden!

De site werkt niet. Waar moet ik dit melden?

Het spijt ons dat je problemen ondervindt met de site. We willen dit natuurlijk zo snel mogelijk oplossen. Graag ontvangen wij een email via centrumbegroot@amsterdam.nl met daarin een korte uitleg waar in het proces het mis gaat, evt. een screenshot van de foutmelding/de pagina, op welk apparaat dit gebeurt (computer, tablet of telefoon) en in welke internet browser (chrome, internet explorer, firefox, safari, etc). Hoe vollediger je je probleem omschrijft, hoe sneller we je kunnen helpen. Ons team zit paraat om problemen zo snel mogelijk op te lossen!

Ik ben geen bewoner van stadsdeel Centrum, maar wil wel graag stemmen. Kan dat?

Nee, helaas. Alleen bewoners van onze stad van 12 jaar en ouder mogen stemmen. Iedereen die mag stemmen ontvangt vanaf 9 augustus 2021 een persoonlijke brief met een unieke stemcode.

Ik woon in Centrum maar heb geen stemcode ontvangen, hoe kan ik alsnog meedoen?

Wat vervelend! Het kan zijn dat de bezorging van de brieven vertraging heeft opgelopen. Ook kan het zijn dat je in Basisregistratie Personen (BRP) een 'indicatie geheim' en/of adresblokkade hebt. In dat geval hebben we je adresgegevens niet kunnen opvragen en heb je geen stemcode ontvangen. Had je wel een brief moeten krijgen en heb je die op 19 augustus nog steeds niet gehad, of wil je alsnog meedoen? Stuur een mail naar centrumbegroot@amsterdam.nl en dan kijken we wat we kunnen doen.

Ik ben niet zo handig met computers. Kan ik ook met mijn brief stemmen? En hoe doe ik dat dan?

Als je het lastig vindt om online te stemmen, vraag dan hulp van vrienden, familieleden of buren. Ook kun je voor hulp langskomen:

- Boomspijker: Rechtboomsloot 52, Amsterdam

- Claverhuis: Elandsgracht 70, Amsterdam

- Witte Boei: Kleine Wittenburgerstraat 201, Amsterdam

- Plusplunt Reel: Tussen de Bogen 16, Amsterdam

Neem de brief met de persoonlijke stemcode mee en een legitimatiebewijs. Je kunt daar ook voor anderen stemmen. Neem dan hun brief met persoonlijke code, een kopie van hun legitimatiebewijs en een schriftelijke toestemming mee.

Ik heb mijn persoonlijke stemcode ingevuld, maar het lukt niet om te stemmen. Wat nu?

Een stemcode bestaat uit 13 tekens (cijfer en letters) en is hoofdlettergevoelig. Controleer nogmaals of je alle tekens juist hebt overgenomen. Lukt het nog steeds niet? Stuur dan een mail naar centrumbegroot@amsterdam.nl en dan kijken we je hoe we je kunnen helpen.

Hoe weet ik zeker dat mijn stem is opgeslagen?

Je stem is goed opgeslagen als je in stap 4 een bevestiging ziet die zegt; ‘Gelukt, je hebt gestemd!’. Het stemmen werkt in 4 stappen;

- In stap 1 kies je je favoriete plannen.
- In stap 2 controleer je in het overzicht of je tevreden bent met je gekozen plannen.
- In stap 3 vul je de stemcode in die je per post hebt ontvangen waarna je klikt op de knop ‘Stemmen’.
- In stap 4 zie je de bevestiging dat je stem gelukt is.

Ik heb in het voorjaar een plan ingediend/een plan geliked maar er kan niet op gestemd worden. Hoe kan dat?

In totaal zijn er 95 plannen ingediend waarvan er uiteindelijk 39 zijn geselecteerd. Als een plan niet tot deze 39 behoort, dan kan er ook niet op gestemd worden. Redenen waarom een plan niet geselecteerd kan zijn:

- Het plan heeft niet de benodigde 50 likes gehaald om door het stadsdeel op haalbaarheid getoetst te worden.

- Het plan is niet als haalbaar beoordeeld.

De indieners hebben hierover in de week van 22 juni een mail ontvangen met een uitleg. Je kunt in het Archief bekijken hoe jouw en andere plannen zijn getoetst. Heb je geen mail ontvangen en wens je alsnog een uitleg? Mail dan naar centrumbegroot@amsterdam.nl.

Kan ik voor iemand anders stemmen?

De stemcodes zijn persoonlijk geadresseerd. In principe stemt iedereen voor zichzelf. Mensen die hulp nodig hebben, kunnen worden ondersteund bij het invoeren van hun unieke code als zij dat op prijs stellen. Zij kunnen daarvoor op maandagochtend en woensdagochtend terecht in het Huis van de Wijk in hun buurt. Daar zijn medewerkers beschikbaar om te helpen met het stemmen.

Krijgen de indieners van de winnende plannen het bedrag meteen op hun rekening gestort?

Nee, dat gaat niet zo snel. Eerst wordt gekeken wie het plan gaat realiseren. In sommige gevallen is dat de gemeente zelf, in andere gevallen een bewoner of een maatschappelijke organisatie. Dat hangt helemaal af van de aard van het plan! Ook zijn we gebonden aan Europese aanbestedingsregels, wat inhoudt dat we boven een bepaald bedrag 3 offertes moeten aanvragen en het niet vanzelfsprekend is dat de indiener ook het plan gaat uitvoeren.

Ik wil graag een plan indienen voor een volgende ronde van Centrum Begroot. Kan dat?

Leuk dat je zo enthousiast bent over Centrum Begroot. Dat zijn wij ook! Wil je op de hoogte gebracht worden wanneer de volgende ronde van Centrum Begroot van start gaat? Laat dan hier je gegevens achter, en dan houden we je op de hoogte.

De site werkt niet. Waar moet ik dit melden?

Het spijt ons dat je problemen ondervindt met de site. We willen dit natuurlijk zo snel mogelijk oplossen. Graag ontvangen wij een email via centrumbegroot@amsterdam.nl met daarin een korte uitleg waar in het proces het mis gaat, evt. een screenshot van de foutmelding/de pagina, op welk apparaat dit gebeurt (computer, tablet of telefoon) en in welke internet browser (chrome, internet explorer, firefox, safari, etc). Hoe vollediger je je probleem omschrijft, hoe sneller we je kunnen helpen. Ons team zit paraat om problemen zo snel mogelijk op te lossen!

Login om verder te gaan

Hou mij op de hoogte




Geef mij een nieuwe code

Annuleren