logo
Gemeente
Amsterdam

Centrum Begroot

Veelgestelde vragen

9 september 2019

Heb je vragen over het gebruik van Centrum Begroot? Bekijk dan eerst of je vraag op deze pagina beantwoord wordt.

Staat het antwoord op je vraag er niet tussen? Stuur dan een e-mail naar centrumbegroot@amsterdam.nl. De beheerders van Centrum Begroot zullen je vraag dan zo snel mogelijk beantwoorden!

De site werkt niet. Waar moet ik dit melden?

Het spijt ons dat je problemen ondervindt met de site. We willen dit graag zo snel mogelijk oplossen. Graag ontvangen wij een email via centrumbegroot@amsterdam.nl met daarin een korte uitleg waar het mis gaat (welke stap in het proces), evt. een screenshot van de foutmelding/de pagina, op welk apparaat dit gebeurt (computer, tablet of telefoon), en in welke internet browser (chrome, internet explorer, firefox, safari, etc). Hoe vollediger je je probleem omschrijft, hoe sneller we je kunnen helpen. Ons team zit paraat om problemen zo snel mogelijk op te lossen!

Ik ben geen bewoner van stadsdeel Centrum maar wil wel graag stemmen. Kan dat?

Nee, helaas. Alleen bewoners van stadsdeel Centrum van 18 jaar en ouder mogen stemmen. Iedereen die mee mag stemmen ontvangt vanaf 9 september 2019 een persoonlijke brief met een unieke stemcode.

Ik woon in Centrum maar heb geen stemcode ontvangen, hoe kan ik alsnog meedoen?

Wat vervelend! Het kan zijn dat de bezorging van de brieven vertraging heeft opgelopen. Ook kan het zijn dat je in de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA) een 'indicatie geheim' en/of adresblokkade hebt. In dat geval hebben we je adresgegevens niet kunnen opvragen en heb je geen stemcode ontvangen. Had je wel een brief moeten krijgen en heb je die op 16 september nog steeds niet gehad, of wil je alsnog meedoen? Stuur een mail naar centrumbegroot@amsterdam.nl en dan kijken we wat we kunnen doen.

Ik ben niet zo handig met computers. Kan ik ook met mijn brief stemmen? En hoe doe ik dat dan?

Als je het lastig vindt om online te stemmen, vraag dan hulp van vrienden, familieleden of buren. Ook kun je voor hulp langskomen op één van de stemlocaties:

- Pluspunt Boomspijker: Rechtboomsloot 52, Amsterdam. Op maandagen 16, 23 en 30 september tussen 9:30 - 11:30 uur.
- Pluspunt Claverhuis: Elandsgracht 70, Amsterdam. Op dinsdagen 17 en 24 sept en 1 oktober tussen 14:00 - 16:00 uur.
- Pluspunt Witte Boei: Kleine Wittenburgerstraat 201, Amsterdam. Op woensdagen 18 en 25 september en 2 oktober tussen 17:00 - 19:00 uur en op donderdagen 19 en 26 september en 3 oktober tussen 9:30 - 11:30 uur.
- Plusplunt Reel: Tussen de Bogen 16, Amsterdam. Op woensdag 2 oktober tussen 10:30 - 13.00 uur.

Neem de brief met de persoonlijke stemcode mee en een legitimatiebewijs. Je kunt daar ook voor anderen stemmen. Neem dan hun brief met persoonlijke code, een kopie van hun legitimatiebewijs en een schriftelijke toestemming mee.

Ik heb mijn persoonlijke stemcode ingevuld, maar het lukt niet om te stemmen, wat nu?

Een stemcode bestaat uit 13 tekens (cijfer en letters) en is hoofdlettergevoelig. Controleer nogmaals of je alle tekens juist hebt overgenomen. Lukt het nog steeds niet? Stuur dan een mail naar centrumbegroot@amsterdam.nl en dan kijken we je hoe we je kunnen helpen.

Hoe weet ik zeker dat mijn stem is opgeslagen?

Je stem is goed opgeslagen als je in stap 4 een bevestiging ziet die zegt; ‘Gelukt, je hebt gestemd!’. Het stemmen werkt in 4 stappen;

- In stap 1 kies je je favoriete plannen.
- In stap 2 controleer je in het overzicht of je tevreden bent met je gekozen plannen.
- In stap 3 vul je de stemcode in die je per post hebt ontvangen waarna je klikt op de knop ‘Stemmen’.
- In stap 4 zie je de bevestiging dat je stem gelukt is.

Ik heb in het voorjaar een plan ingediend/een plan geliked maar er kan niet op gestemd worden. Hoe kan dat?

In totaal zijn er 144 plannen ingediend waarvan er uiteindelijk 53 zijn geselecteerd. Als een plan niet tot deze 53 behoort, dan kan er ook niet op gestemd worden. Redenen waarom een plan niet geselecteerd kan zijn:

- Het plan heeft niet de benodigde 50 likes gehaald om door het stadsdeel op haalbaarheid getoetst te worden.
- Het plan is niet als haalbaar beoordeeld.

Als het goed is hebben indieners hierover in de week van 12 juli een mail ontvangen met een uitleg. Je kunt in het Archief bekijken hoe jouw en andere plannen zijn getoetst. Heb je geen mail ontvangen en wens je alsnog een uitleg? Mail dan naar centrumbegroot@amsterdam.nl.

Kan ik voor iemand anders stemmen?

De stemcodes zijn persoonlijk geadresseerd. Het is de bedoeling dat iedereen voor zichzelf stemt. Uiteraard kun je mensen die hulp nodig hebben, ondersteunen bij het invoeren van hun unieke code als zij dat op prijs stellen. Kom daarvoor langs op één van de stemlocaties:

- Pluspunt Boomspijker: Rechtboomsloot 52, Amsterdam. Op maandagen 16, 23 en 30 september tussen 9:30 - 11:30 uur.
- Pluspunt Claverhuis: Elandsgracht 70, Amsterdam. Op dinsdagen 17 en 24 sept en 1 oktober tussen 14:00 - 16:00 uur.
- Pluspunt Witte Boei: Kleine Wittenburgerstraat 201, Amsterdam. Op woensdagen 18 en 25 september en 2 oktober tussen 17:00 - 19:00 uur en op donderdagen 19 en 26 september en 3 oktober tussen 9:30 - 11:30 uur.
- Plusplunt Reel: Tussen de Bogen 16, Amsterdam. Op woensdag 2 oktober tussen 10:30 - 13.00 uur.


Bewoners kunnen daar ook voor anderen stemmen. Neem dan hun brief met persoonlijke code, een kopie van hun legitimatiebewijs en een schriftelijke toestemming mee van de desbetreffende persoon mee.

Ik heb gestemd maar ik heb me bedacht of ik wil mijn stem aanpassen, kan dat?

Helaas is dat niet mogelijk. Net als bij echte verkiezingen telt je stem mee zodra je deze hebt ingeleverd. Daarna is het niet meer mogelijk je stem aan te passen. Wel horen we graag wat de reden is dat je je stem zou willen aanpassen of terugtrekken. Stuur in dat geval een mailtje naar centrumbegroot@amsterdam.nl zodat wij jouw ervaring mee kunnen nemen om het proces nog beter te maken.

Krijgen de indieners van de winnende plannen het bedrag meteen op hun rekening gestort?

Nee, dat gaat niet zo snel. Eerst wordt gekeken wie het plan gaat realiseren. In sommige gevallen is dat de gemeente zelf, in andere gevallen een bewoner of een maatschappelijke organisatie. Dat hangt helemaal af van de aard van het plan! Ook zijn we gebonden aan Europese aanbestedingsregels, wat
inhoudt dat we boven een bepaald bedrag drie offertes moeten aanvragen en het niet vanzelfsprekend is dat de indiener ook het plan gaat uitvoeren. In elk geval moet een bewoner of een maatschappelijke organisatie formeel nog een subsidie-aanvraag opstellen voordat geld kan worden toegekend. Uiteraard kan het stadsdeel daarbij helpen indien nodig.

Ik wil graag een plan indienen voor een volgende ronde van Centrum Begroot. Kan dat?

Leuk dat je zo enthousiast bent over Centrum Begroot. Dat zijn wij ook! Toch gaan we na de laatste stemronde eerst evalueren en kijken wat het heeft opgeleverd voordat we een nieuwe ronde gaan voorbereiden. Hou de berichtgeving dus goed in de gaten en… wellicht tot de volgende keer! Wil je op de hoogte gebracht worden wanneer een nieuwe ronde van start gaat? Kijk dan helemaal onderaan deze pagina bij 'Hou mij op de hoogte' en laat je emailadres achter.

Waar vind ik de uitslag en hoe is die bepaald?

Op 15 oktober 2019 wordt via deze website bekend gemaakt welke plannen uitgevoerd worden met daarbij een uitleg hoe deze uitslag tot stand is gekomen.

Wil je per email op de hoogte gebracht worden van de uitslag? Kijk dan helemaal onderaan deze pagina bij 'Hou mij op de hoogte' en laat je emailadres achter.

Login om verder te gaan

Hou mij op de hoogte



Annuleren