De stichting heeft ten doel:
• Het herstellen, behouden, waarborgen en versterken van de diversiteit van met name de (kleine) winkelgebieden in de gemeente en in het bijzonder in de oude historische binnenstad van Amsterdam om een hoge belevingswaarde te creëren in bedoelde winkelgebieden;
• Het tot stand brengen en behouden van winkelgebieden met voldoende aantrekkingskracht voor bewoners, ondernemers en bezoekers van de gemeente en de stad Amsterdam.
Stichting De Goede Zaak Amsterdam gaat de strijd aan tegen de monocultuur.
De bijzondere en diverse winkels en horecagelegenheden in de Amsterdamse Binnenstad brengt de stichting onder de aandacht met het keurmerk “De Goede Zaak Amsterdam”.
Gelukkig zitten er nog veel bijzondere en diverse winkels en horecagelegenheden in de Amsterdamse binnenstad verstopt. Voor de lancering zullen we beginnen met een eerste selectie van onafhankelijke middenstanders uit verschillende winkelstraten en gebieden.
Zo geven we weer zichtbaarheid aan de diversiteit van het aanbod en helpen we deze winkels en horecagelegenheden versterken en behouden. Een sociaal marketinginstrument om het bewust winkelen bij de lokale zelfstandige ondernemers die bijdragen aan de diversiteit van het horeca- en winkelaanbod onder de aandacht te brengen van alle gebruikers van de stad.
Er is niet één alomvattende oplossing dit vergt een andere manier van denken. Het kost tijd om te komen tot structurele veranderingen.
Stichting De Goede Zaak Amsterdam heeft geen winstoogmerk, is politiek onpartijdig en committeert zich dan ook voor de lange termijn en zal met bewoners, ondernemers en andere initiatiefnemers met dezelfde doelstelling de samenwerking zoeken. Om de monocultuur terug te dringen en van Amsterdam weer de stad te maken van- en namens Amsterdammers.
De stichting De Goede Zaak Amsterdam komt voort uit het initiatief Red de Winkels Amsterdam. Dat initiatief werd geboren uit een toenemende bezorgdheid bij ondernemers van de Damstraatjes en bewoners van de Amsterdamse binnenstad over het horeca- en winkelaanbod. Desondanks neemt de overvloed aan het goedkope aanbod voor de low-budget toerist alleen maar verder toe. Daarom is de stichting opgericht: De Goede Zaak Amsterdam.