NEE: het plan is niet haalbaar. Er loopt momenteel een consultatieperiode en besluitvormingsperiode over het al dan niet invoeren van het zogenaamde palenplan. Het is nog onduidelijk of het palenplan doorgaat.
De gemeente gaat de buurt onbereikbaar maken voor autos door palen te plaatsen. Het voorstel is de aanschaf van palentrekkers voor bewoners.
Palentrekken; de vernieuwde versie van Palingtrekken.
Wonen in het 9 straatjes gebied wordt met de dag onaantrekkelijker vanwege de hordes toeristen uit binnen- en buitenland. Buurtbewoners zijn er ook nog en moeten met de auto bij hun huis kunnen komen. Dit is een stad om te leven. Dit is geen Disneyland. Laat niet de hele binnenstad als de Wallen worden. Palentrekken is een gezond alternatief voor een aftakelende binnenstad!
Wie een aderenstelsel afsluit bij een gelijkblijvende toestroom (bloed, verkeer, etc.) merkt dat de druk op dat aderenstelsel toeneemt. Het autoverkeer nu, blijft niet gelijk, maar neemt (ook) toe: wereldwijd, in Europa, in Nederland en in Amsterdam. Logisch: er komen ook steeds meer mensen en die gaan niet allemaal met de bus. Vandaar dus die agressie en chaos bij ons in de buurt. En dat wordt ook niet opgelost, want in een democratie krijgt het volk de machthebbers waar het om vraagt. Succes!
Ik ben voor. Het is onmogelijk om de leveranciers en de thuishulp etc voor de ouderen en gehandicapten nog voor de deur te komen.
Palentrekken in plaats van Palingtrekken in het Parool. https://www.parool.nl/amsterdam/amsterdammer-vraagt-subsidie-aan-voor-palentrekker-uit-protest-tegen-de-autoluwe-plannen~be346382/
Zelf wonen wij inmiddels tien jaar heerlijk in een paaltjesgebied. Echter: de paaltjes zijn er pas later gekomen. Op de eerste plaats staat er een (1) paaltje volstrekt verkeerd. In plaats van t.h.v. de Lijnbaanssteeg, had die t.h.v. de Toprensteeg moeten staan: dan wordt de buurt pas echt afgesloten van sluipverkeer en bovendien wonen er op het stuk Raadhuisstraat/Torensluis nauwelijks mensen. Sinds de komst van de paaltjes ervaren wij agressief rijdgedrag van auto's, scooters bakfietsen etc.
...voorts is de bewegwijzering volkomen onduidelijk, waardoor niet-buurtbewoners (etc.) soms wel een kwartier voor een paaltje staan, met filevorming tot gevolg. Herhaaldelijk rijdt men een paaltje omver. Er vindt dan bijna terstond een reparatie plaats, maar gelijk is ook dat deel van de kade weer onbereikbaar. Hetzelfde is het geval bij een verhuizing/verbouwing.
De stad wordt klaargestoomd voor een Venetiaanse situatie: straten vol toeristen. Wij, mobiele ondernemende bewoners worden weggedrukt uit een alsmaar groeiende feest karavaan. Terwijl afval uit Rome hier onze lucht verziekt en de opgewekte megawatt energie in ondergrondse parkeergarages wordt verstookt. Leve de straat! Maar voor wie?
Het is nu een ramp om naar je huis in de Jordaan met de auto te komen, vandaar dat ik hoop dat dat plan van S van der Scheer door gaat..
Ramp als in? Je komt goed de buurt in via Nwe Wagenstraat en Brouwersgracht. Met slimme palen zoals op Zeedijk rijden bewoners en hulpdiensten toch nog steeds langs?
Jaren gesproken met de gemeente tot in de treuren aan toe. Wij zijn als bewoners niet gehoord, de bewoners willen dit niet. Niet elke Amsterdammer heeft een kantoorbaan, om mijn materiaal te vervoeren heb ik toch echt een auto nodig. Als ik niet meer met de auto mag, zou ik of een uitkering moeten nemen en dan in mijn huis blijven wonen of verhuizen naar een andere stad als ik wel wil blijven werken.
Dit word alleen gedaan om het toerist vriendelijk te maken, niks met wonen en werk te maken.
Het is onveilig, kijk maar naar Den Haag. Palen werkte niet, hulpdiensten kunnen niet dicht bij de slachtoffers komen. Laten we Amsterdam dan maar afbranden en mensen sterven omdat er niet optijd gereanimeerd kan worden?!? Te zot voor woorden!
Haal parkeerplaatsen weg bij kantoren, die types kunnen mooi met ov. Normalen arbeiders moeten met hun materiaal bij en met hun auto kunnen komen.
Het argument dat je 5 minuten moet omrijden om oude van dagen hun maaltijd te brengen klinkt sympathiek maar snijdt geen hout. Ik doe dat ook al jaren, maar dan te voet en op de fiets. Een beetje Amsterdammer heeft geen auto (nodig).
De buurt wordt niet onbereikbaar. Doorgaand verkeer wordt onmogelijk. Bestemmingsverkeer moet even puzzelen op een nieuwe route de buurt en de stad uit of in. Meer buurtbewoners zullen voor iets anders dan de auto kiezen als dat sneller blijkt. Dat is fijn voor de meeste bewoners, want alleen een minderheid heeft een auto.
Dit is puur vandalisme en verboden, het zou belachelijk zijn als de gemneete hier geld voor geeft.. het is immers officieel gemeentelijk beleid . Mocht het niet werken dan kan het beleid worden aangepast uiteraard.p.s Ga toch fietsen..
Ah, U bent wijkraadslid van d'Oude Stadt; het wijkcentrum van, voor en door de gemeente.
Interessante reactie. Wij, gewone Amsterdammers, denken dat het palenplan in de inspraakprocedure zit. Maar u weet al dat dit officieel beleid is. Fijn dat U dat onthult en benieuwd hoe u aan deze informatie komt. Maar moeten wij nu denken dat al die inspraak een wassen neus is?
Wil je op de hoogte gebracht worden wanneer er een nieuwe fase van start gaat? Laat dan je gegevens achter.