NEE: het plan is niet haalbaar. Het aanpassen van de route van lijn 4 zoals de indiener voorstelt is niet iets waartoe het stadsdeel zelfstandig kan beslissen. Wel hebben we contact opgenomen met de Vervoerregio Amsterdam en het GVB om te vragen hoe zij tegen een andere route voor lijn 4 aankijken. In een verkeersonderzoek worden op korte termijn verkeerstellingen gehouden en wordt gekeken naar de wijze waarop verschillende verkeersdeelnemers zich tot elkaar verhouden. De uitkomsten van dit onderzoek worden met de betrokken partijen besproken.
De Utrechtsestraat is een kakofonie van verkeersstromen: tram, auto, fiets en voetgangers gaan kris kras door elkaar en is zeer onveilig.
Lijn 4 verplaatsen is een slecht idee. De tram is niet het probleem, maar het autoverkeer. Met name toeleveranciers die inderdaad vaak de stoep blokkeren, maar ook taxis die regelmatig aan de verkeerde kant van de tramheuvels racen. Ook problematisch zijn de vele objecten die op de stoep worden geplaatst. Het is natuurlijk van de zotte dat mensen op een bankje voor de deur van de koffiewinkel koffie leuten, waardoor de loopruimte tot nul word gereduceerd. Kortom: de tram is niet het probleem.
Zonder autoverkeer krijg je een Leidsetraat met alle tram ellende. We moeten maar eens toegeven dat een trein! op rails niet thuis hoort in de smalle straten van Amsterdam. Mij zal je niet zien in de Leidestraat en ik mag er ook niet eens fietsen, alles weggedrukt door een logge trein die zich door de stad begeeft.
Ervaring leert dat de Utrechtse een dode straat wordt, waar het nu nog goed bezocht wordt door gewone Amsterdammers omdat het leuk gevarieerd is.
Wil je op de hoogte gebracht worden wanneer er een nieuwe fase van start gaat? Laat dan je gegevens achter.