De mond van de IJ-tunnel dateert uit een andere tijd. Om duidelijk te maken dat het anders kan is een onderzoek nodig en een 3D-animatie.
Dit plan laat de potentie van deze buurt zien: transformatie van 'snelweg-knooppunt' naar een park met een mooi aangelegde waterkant. Het wordt de verbinding tussen de Prins Hendrikkade (die vergroend gaat worden), het Knowledge Park (Valkenburgerstraat en verder), het Marineterrein en Noord - dmv een tram door de IJtunnel waar je ook met je fiets in kan.
Zo komt er in één klap een heel groot stuk gezonder, veiliger en aantrekkelijker Amsterdam bij! GOED plan voor Amsterdam 750 jaar!
Tram door de tunnel is duurder om te exploiteren dan zo'n karretje dat dom z'n rondjes draait. Geen personeel en geen route met veel haltes. Meerdere karretjes dan natuurlijk, om de paar minuten een volgende, nooit lang wachten. Die in Venetië (rechts naast station Santa Lucia) is ook behoorlijk breed in mijn herinnering (verstopt in het plaatje). Daar kunnen makkelijker fietsen in mee dan in een tram (of in de gondel van een kabelbaan). Maar een film is nodig nu.
Dit plan gaat vooral over ruimte creëren ten zuiden van de IJ tunnel, waar nu alleen maar asfalt ligt. Door er een gelijkvloerse kruising van te maken ontstaat heel veel ruimte, en kan men er nog wel gewoon door. De opties voor de IJtunnel is een ander verhaal. Zowel de gemeente als RWS denken daar alleen maar in wat niet kan, zodat er niets hoeft te veranderen. Je kunt daar echt wel wat bedenken zodat fietser en voetgangers er door kunnen. Schone bussen en voetgangers samen per richting.
Geweldig idee! Laten wij dat ene laatste mini stuk snelweg uit de stad verbannen!
Oh, over de 'people mover' (ja, een raar woord). Dat zijn dus domme karretjes die over een afgesloten traject (een asfaltbaan of een monorail) op en neer gaan. Geen tussenhaltes. In de bergen in Italië of Zwitserland gangbaar om mensen op en neer te brengen. Zonder chauffeur. https://nl.wikipedia.org/wiki/People_mover
Het is een mooi idee.
New York heeft de "High Line" - wat dacht je van de Amsterdamse "Under L-ij-ne". Zie wat ik daar heb gedaan? :-)
Dat moet het verkeer afsluiten voor al het autoverkeer. Maak er een loopbrug van (vele 1000's hebben het net als ik in Dam tot Dam gelopen), plus een langzame fietspad.
Ondergrondse kunst. Voedsel groeiende ruimte.
Iets te radicaal. Er is wel het een en ander op wielen dat in de stad moet zijn. Bijvoorbeeld voor de bevoorading. Maar met een rotonde bij Noorderpark en een bij de Prins Hendrikkade stop je het doorgaande verkeer substantieel. In combinatie met de plannen van https://autoluw.nu wordt het nog beter.
Zie ook een schets hoe Noorderpark aangepast kan worden. Weg met die uitgebreide snelweg op- en afritten, maar een rotonde waar de wegen rechtstreeks op aansluiten. De Nieuwe Leeuwarderweg kan dan ook beter een stadsstraat worden. https://twitter.com/rrustema020/status/1503417955933200388
Heb even uitgerekend dat het 26 vierkante kilometer park op kan leveren! Zie hier de plaatjes https://twitter.com/rrustema020/status/1512125359424421888
Een tunnelbuis afsluiten en voor fietsers, hoor ik nu vaak als tegenwerping. Helaas. 1. Mag niet van Rijkswaterstaat, geen tweerichtingsverkeer in een tunnel. 2. Erg steil voor fietsers zegt de gemeente. Die gaan onderuit en bij drukte heb je dan een domino-effect, hele kluwen fietsers tuimelt en rolt naar beneden dan. Bloedbad. Vandaar dus hoog en droog in de 'people mover.' Althans, eerst een filmpje. Daar gaat dit over.
Wil je op de hoogte gebracht worden wanneer er een nieuwe fase van start gaat? Laat dan je gegevens achter.