Spring naar inhoud
logo
Gemeente
Amsterdam

Centrum Begroot 2021

Dit plan is niet haalbaar

Stemmen

0
0
0
0
0
0

Status

Dit plan is niet haalbaar. Je kunt hier niet op stemmen.

Een trambaan met gras in de Muiderstraat

Door: Paul Hanekamp
27 maart 2021
Centrum Begroot | 23 jun. 2021, 14:12

Het plan is als niet haalbaar beoordeeld omdat het vergroenen van de trambaan alleen mogelijk is bij het vernieuwen van de tramrails en de kosten daarvoor zijn veel hoger dan de beschikbare 300.000 euro. Een reguliere trambaan zit namelijk vastgeschroefd op gegoten gewapend beton. Deze fundering moet hiervoor aangepast worden, omdat een waterdoorlatende en waterafvloeiende basis nodig is bij vergroening. Dat betekent dat de volledige trambaan en rail weg moet worden gesloopt, de fundering verwijderd moet worden en een nieuwe fundering gemaakt moet worden waarop een nieuwe tramrail komt. Dit is niet te realiseren binnen 1 jaar en daarnaast zijn de structurele onderhoudskosten hiervoor erg hoog en die kunnen niet gedekt worden uit het budget van Centrum Begroot omdat dit een incidenteel budget is.

Ruim 700 m2 ademend groen in plaats van braakliggend asfalt op de Muiderstraat, in het verlengde van de groene loper langs de Hortus.


en waarom?
  • Omdat het hitte absorbeert
  • Omdat het energie bespaart
  • Omdat het geluid dempt
  • Omdat het regenwater wegsluist
en waarom nog meer?
  • Omdat het zo mooi is!

Stel je voor dat de mooie groene loper langs de Hortus en het Wertheimpark doorloopt richting het centrum! Met ruim 700 m2 ademend gras op de trambaan in plaats van het huidige braakliggende en levensloze asfalt. 

Een groene droom die werkelijkheid wordt. 

Minder hittestress bij hete dagen voor bewoners, fietsers en wandelaars. Energiezuinig, omdat het zorgt voor meer verkoeling, dus minder energieverbruik door bewoners en bedrijven. Een mooiere straat, om van te genieten en rustig van te worden. Met een grotere veerkracht om de hevigere regenbuien door klimaatverandering op te vangen. Meer geluiddemping dankzij de zachte ondergrond vermindert tramgeluid en andere geluidsoverlast. Al met al voor een gezondere stad met meer groen en minder Urban Heat Island effect (UHI).




Argumenten

Argumenten voor

Nog minimaal 30 tekens.
360 tekens resterend.
diane Breed | 3 april 2021 20:35

Zoals de trambaan er nu bij ligt ziet het er armoedig uit. Na de brug gaat het over in een groene trambaan. Hoe mooi om dit al op dit stuk te laten beginnen. Als er dan ook nog goede planten geplant worden voor de bijenkolonie van de Hortus is het helemaal compleet

Reageren


Eelco Falkena | 17 april 2021 13:37

Fantastisch idee! Naast de vele praktische voordelen van het vervangen van beton voor gras, zou de Muiderstraat hier visueel enorm mee opknappen. Met deze vergroening vormt de straat de perfecte groene loper richting de Hortus Botanicus. Een no-brainer die helemaal past binnen de visie van Amsterdam om te investeren in groen voor een toekomstbestendig en aangenaam leefmilieu. Doen!

Reageren


Richard Beumer | 17 april 2021 16:07

Sluit ook aan op de groene loper Hortus. Muiderstraat ziet er nu wat armetierig uit.

Reageren


Koos Spanjer | 17 april 2021 19:21

dit is een hele mooi "upgrading" van de Muiderstraat. En het sluit prima aan op de straat voor de Hortus-Wertheimpark. Dit moet gerealiseerd worden.

Reageren


Ramon Pascal | 19 april 2021 10:40

Fantastisch idee ! Prachtige aanvulling op Knowledge Mile Park en de (hoognodige) vergroening van de Valkenburgerstraat en omgeving.

Reageren


Dorien Marres | 18 april 2021 20:11

De Muiderstraat heeft echt meer groen nodig!

Reageren


manu hartsuyker | 19 april 2021 09:50

Heel mooi om de groene trambaan bij de Hortus door te trekken. Helemaal vóór!! Leuke kaart ook ;-)

Reageren


ly muijen | 19 april 2021 11:11

Through innovation and biodiversity we can prepare for the future

Reageren


Frans Rodenburg | 21 april 2021 08:49

Ik ben voor omdat de Muiderstraat echt meer groen kan gebruiken. Daarbij het een prachtige verlenging wordt van de groenstrook aan de Plantage Middenlaan en daarbij het voor de verdwaalde automobilist die van de Nieuwe Herengracht afkomt veel duidelijker wordt om de ventweg te nemen. Nu ontstaan er regelmatig zeer gevaarlijke verkeerssituaties van automobilisten die op de trambaan zijn gekomen en vervolgens via de stoep en fietspad de Rapenburgerstraat proberen te bereiken.

Reageren


judith bosch | 19 april 2021 13:43

De Muiderstraat is nu een droevig stuk beton en asfalt. Een groene overgang van de groene Plantage naar de olijfboompjes op het J.D. Meijerplein zou harmonischer zijn dan nu

Reageren


Camiel Overgaauw | 21 april 2021 20:07

Wat een topplån zeg en een logische entree naar de Hortus. Graag dan ook iets slims bedenken dat auto's en
vrachtwagens er niet alsnog overheen rijden, zoals als nu regelmatig gaat bij de strook ter hoogte van de Hortus

Reageren


Fenna Oorthuys | 26 april 2021 18:27

Alle genoemde argumenten zijn steekhoudend.
Een belangrijk initiatief.

Reageren


Ymke Bartels | 29 april 2021 15:19

We hebben meer groen in de stad nodig. En ook mooi voor het oog!

Reageren


gert morren | 30 april 2021 19:16

Hoe groener , hoe mooier. De trambaan wordt hierdoor mooi doorgetrokken richting de Stopera

Reageren


B P | 22 april 2021 22:29

helpt tegen hittestress in de zomer

Reageren


AN Blans | 24 april 2021 12:37

Leuk plan, alleen neem de trambaan van het Mr. Visserplein ook mee. Verleg de VOP naast/tegen de fietsers oversteek. Dan krijg je een nog langere groene loper. Het dak (van voorheen TunFun, de oude tramhalte) waar nu kiezels liggen kan dan ook groen worden.

Reageren


j daane | 24 april 2021 21:16

ik ben voor omdat er nu een mooie loper voor de Hortus kan worden uitgelegd en wil de Hortus dan ook manen om mooie extra zaden/kruiden in de grasmat uit te zaaien met veel bloemen waar hommels en bijen en diverse insecten op af komen. aangezien de Hortusbrug bij hitte voortdurend moet worden bewaterd zal de gemeente weinig onderhoud hoeven te plegen en bovendien zal het veelvuldig bezoek aan het `jodenkwartier` door vele buitenlandse toeristen een aangename verwelkoming heten ter herdenking

Reageren


Dos Elshout | 26 april 2021 14:24

Erg goed voorstel - om bovengenoemde redenen. Groen, gezond, fris!

Reageren


jerry van der horst | 26 april 2021 17:53

Ik ben voor gras in de trambaan

Reageren


Karin Klooster | 27 april 2021 11:10

Hoe groener hoe beter, en een prachtige upgrade van de Plantagebuurt!

Reageren


E.m.l. Bervoets | 27 april 2021 12:18

Ik ben voor omdat de Muiderstraat een oververhitte stenenwoenstijn is in de zomer. Gras tussen de tramrails zorgt voor verkoeling en wateropvang. Samen met de knippen die de gemeente in de planning heeft (Plantage Middenlaan en Anne Frankstraat) zal het ook minder verkeersdrukte geven.

Reageren


Argumenten tegen

Nog minimaal 30 tekens.
360 tekens resterend.
judith bosch | 19 april 2021 13:49

Dit groene tapijt moet wel onderhouden worden. Tussen de tramrails voor de Hortus was dat een probleem. Dankzij COVID gaat het beter!

Reageren


Ben Verstegen | 17 april 2021 22:11

Inderdaad een mooi plan. Er is niets tegen vergroening. Echter het afsluiten van de Muiderstraat voor verkeer vanuit Amsterdam Oost en de Plantage richting Mr. Visserplein leidt tot veel verkeersoverlast en luchtvervuiling in oorspronkelijk rustige straten als de Plantage Parklaan en de Anne Frankstraat. Het moeten omrijden via deze route belast de al overvolle Valkenburgerstraat nog eens extra en veroorzaakt waarschijnlijk meer milieuschade dan de vergroening van de Muiderstraat oplost.

Reageren
Jeroen Robbertsen | 19 april 2021 11:40

Uit onderzoekt blijkt meerdere malen dat bij het afsluiten van wegen het verkeer na een tijdje verdwijnt. Het lost op als het ware in het niets. We moeten ophouden met het denken vanuit het (auto)verkeer en bereikbaarheid per auto.. Zeker omdat maar 30% van de Amsterdamse binnenstadbewoners een auto bezit.

Eelco Falkena | 20 april 2021 10:53

Uw punt t.o.v. de Plantage Parklaan en de Anne Frankstraat is begrijpelijk. Dit staat echter wel los van dit voorstel voor een groene Muiderstraat. Het besluit om de Muiderstraat voor verkeer vanuit Amsterdam Oost af te sluiten is zo'n 12-13 jaar geleden genomen t.b.v. de herinrichting van het Mr. Visserplein in 2010. Dit heeft de buurt overigens een stuk veiliger gemaakt (de oude oplossing met rotonde was een beruchte black spot).



jerry van der horst | 26 april 2021 17:54

Geen argumenten tegen dit voorstel

Reageren


Login om verder te gaan

Hou mij op de hoogte




Geef mij een nieuwe code

Annuleren