Spring naar inhoud
logo
Gemeente
Amsterdam

Centrum Begroot 2022

Stemmen

0
0
0
0
0
0
Aantal stemmen voor het plan: 74 van de 50.

Status

Onderzoek en 3D-animatie van park in IJ-tunnelmond

Door: ReindeR Rustema
13 maart 2022
Projectteam | 3 jun. 2022, 08:46

Het plan om een nieuw onderzoek en animatie te laten maken op basis van de huidige inrichting is haalbaar. In principe is het mogelijk om een onderzoek te doen en een animatie te maken. Echter, het plan zelf kan in de praktijk niet uitgevoerd worden. Het zal dus nooit meer dan een theoretisch plan worden. Op dit moment ligt er al een nota van uitgangspunten voor een herinrichting van Prins Hendrikkade (CS tot en met Kattenburgerstraat), met een gedeeltelijke vergroening van de IJtunnel maar wel binnen de huidige verkeerskundige situatie en dus voor de komende jaren. En er wordt gewerkt aan een stedenbouwkundige visie van de Oostelijke Binnenstad voor na 2025, wanneer de Valkenburgerstraat is afgewaardeerd en er minder verkeer is in het gebied. Waarin juist ook de IJtunnelmond volledig wordt herbekeken. De planindiener wordt erop gewezen dat het ook mogelijk is om aan te sluiten op de toekomstige uitwerking van het stedenbouwkundige plan.

De mond van de IJ-tunnel dateert uit een andere tijd. Om duidelijk te maken dat het anders kan is een onderzoek nodig en een 3D-animatie.

De IJ-tunnelmond is een achtbaansweg met een viaduct onder de Prins Hendrikkade. Dat is uit de tijd. Laat zien met onderzoek en een animatie dat dit een park kan worden:
  • Op de linkerbanen in de tunnel een 'people mover' die gratis rondjes rijdt tussen Noorderpark en dit 'IJpark' voor voetgangers en fietsers. De twee parken worden zo een geheel, de binnenstad krijgt er een park bij!
  • De rechterbanen sluiten enkelbaans op het maaiveld aan op een 'zwevende' rotonde met de Prins Hendrikkade. In het midden groeien bomen vanaf 'beneden'.
  • Alleen voor brandweerkazerne Nico door de Nieuwe Foeliestraat nog autoverkeer. Al het asfalt wordt park. 
  • De Foeliestraat aan de andere kant wordt een fietspad. 
  • Bij het Noorderpark laten stoplichten mondjesmaat auto's de stad in, voor zover de rotonde het kan verwerken.
Dit vergt veel uitrekenen en modelleren. Het resultaat moet zichtbaar worden met 3D-filmpjes waarin je virtueel een wandeling maakt. Je gaat het park in bij de Anne Frankstraat en je wandelt door het prachtige park tot de people mover. Die komt uit de linker/westertunnelbuis en maakt een draai. De rechterdeuren schuiven open en je stapt in. Je gaat via de andere tunnelbuis de tunnel in. Veilig een meter boven de linkerbaan. Ernaast zie je beneden auto's rijden. Bij Noorderpark maakt het ding weer een bocht naar links en stap je door de linkerdeur uit. Je kiest tussen een doorsteekje naar de metrohalte of een verbinding met het park. Want de enorme op- en afritten van de Leeuwarderweg als snelweg zijn verdwenen ten gunste van het park. De Leeuwarderweg is hier een stadsstraat geworden en sluit rechtstreeks aan op een zwevende rotonde. 


Argumenten

Argumenten voor

Nog minimaal 30 tekens.
360 tekens resterend.
Manu Hartsuyker | 14 maart 2022 08:36

Dit plan laat de potentie van deze buurt zien: transformatie van 'snelweg-knooppunt' naar een park met een mooi aangelegde waterkant. Het wordt de verbinding tussen de Prins Hendrikkade (die vergroend gaat worden), het Knowledge Park (Valkenburgerstraat en verder), het Marineterrein en Noord - dmv een tram door de IJtunnel waar je ook met je fiets in kan.
Zo komt er in één klap een heel groot stuk gezonder, veiliger en aantrekkelijker Amsterdam bij! GOED plan voor Amsterdam 750 jaar!

Reageren
ReindeR Rustema | 14 maart 2022 09:20

Tram door de tunnel is duurder om te exploiteren dan zo'n karretje dat dom z'n rondjes draait. Geen personeel en geen route met veel haltes. Meerdere karretjes dan natuurlijk, om de paar minuten een volgende, nooit lang wachten. Die in Venetië (rechts naast station Santa Lucia) is ook behoorlijk breed in mijn herinnering (verstopt in het plaatje). Daar kunnen makkelijker fietsen in mee dan in een tram (of in de gondel van een kabelbaan). Maar een film is nodig nu.



Ruben Stekelenburg | 14 maart 2022 10:53

Dit plan gaat vooral over ruimte creëren ten zuiden van de IJ tunnel, waar nu alleen maar asfalt ligt. Door er een gelijkvloerse kruising van te maken ontstaat heel veel ruimte, en kan men er nog wel gewoon door. De opties voor de IJtunnel is een ander verhaal. Zowel de gemeente als RWS denken daar alleen maar in wat niet kan, zodat er niets hoeft te veranderen. Je kunt daar echt wel wat bedenken zodat fietser en voetgangers er door kunnen. Schone bussen en voetgangers samen per richting.

Reageren


Martin Cleaver | 14 maart 2022 12:22

Geweldig idee! Laten wij dat ene laatste mini stuk snelweg uit de stad verbannen!

Reageren


Nico van Gog | 14 maart 2022 14:12

Prima plan voor een gezond Amsterdam.

Reageren


ReindeR Rustema | 14 maart 2022 09:26

Oh, over de 'people mover' (ja, een raar woord). Dat zijn dus domme karretjes die over een afgesloten traject (een asfaltbaan of een monorail) op en neer gaan. Geen tussenhaltes. In de bergen in Italië of Zwitserland gangbaar om mensen op en neer te brengen. Zonder chauffeur. https://nl.wikipedia.org/wiki/People_mover

Reageren


adam dorrell | 14 maart 2022 12:27

Het is een mooi idee.
New York heeft de "High Line" - wat dacht je van de Amsterdamse "Under L-ij-ne". Zie wat ik daar heb gedaan? :-)

Dat moet het verkeer afsluiten voor al het autoverkeer. Maak er een loopbrug van (vele 1000's hebben het net als ik in Dam tot Dam gelopen), plus een langzame fietspad.

Ondergrondse kunst. Voedsel groeiende ruimte.

Reageren
ReindeR Rustema | 14 maart 2022 12:35

Iets te radicaal. Er is wel het een en ander op wielen dat in de stad moet zijn. Bijvoorbeeld voor de bevoorading. Maar met een rotonde bij Noorderpark en een bij de Prins Hendrikkade stop je het doorgaande verkeer substantieel. In combinatie met de plannen van https://autoluw.nu wordt het nog beter.



ReindeR Rustema | 14 maart 2022 17:12

Zie ook een schets hoe Noorderpark aangepast kan worden. Weg met die uitgebreide snelweg op- en afritten, maar een rotonde waar de wegen rechtstreeks op aansluiten. De Nieuwe Leeuwarderweg kan dan ook beter een stadsstraat worden. https://twitter.com/rrustema020/status/1503417955933200388

Reageren


ReindeR Rustema | 7 april 2022 17:54

Heb even uitgerekend dat het 26 vierkante kilometer park op kan leveren! Zie hier de plaatjes https://twitter.com/rrustema020/status/1512125359424421888

Reageren


Argumenten tegen

Nog minimaal 30 tekens.
360 tekens resterend.
ReindeR Rustema | 14 maart 2022 10:05

Een tunnelbuis afsluiten en voor fietsers, hoor ik nu vaak als tegenwerping. Helaas. 1. Mag niet van Rijkswaterstaat, geen tweerichtingsverkeer in een tunnel. 2. Erg steil voor fietsers zegt de gemeente. Die gaan onderuit en bij drukte heb je dan een domino-effect, hele kluwen fietsers tuimelt en rolt naar beneden dan. Bloedbad. Vandaar dus hoog en droog in de 'people mover.' Althans, eerst een filmpje. Daar gaat dit over.

Reageren


Login om verder te gaan

Hou mij op de hoogte




Geef mij een nieuwe code

Annuleren